We leiden er allemaal onder of we nu ondernemer zijn of in loondienst zijn.De één misschien meer dan de ander, maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Misschien vraag je nu af hoezo budgetteren positief is?

Wel door dat ik budgetteer weet ik precies hoeveel geld ik kan uitgeven aan bepaalde dingen, maar ook apart moet zetten voor later zodat ik mij kan voorbereiden op financiële tegenslagen zoals deze crisis.

Dit doe je niet pas als je bakken met geld verdiend, maar nu ook al verdien je maar €1000,- per maand. Het gaat erom dat je je die gewoonte aanleert. Misschien denk je nu maar dat kan ik niet, dat is je mindset een ander topic waar ik in een volgend blog op inga, want anders wordt deze blog veel te lang.

Oké ik moet budgetteren, hoe doe ik dat?

Heel simpel, het inkomen wat je maandelijks op je privé rekening ontvangt van je werkgever of uit je eigen bedrijf ga je verdelen.

Dit doe je in de volgende groepen:

  • Vaste lasten (zoals huur, gas en licht, verzekeringen enzovoort)
  • Eten en drinken (ook wel je dagelijkse boodschappen genoemd)
  • Noodfonds (voor veiligheid, onvoorziene uitgaven zoals een wasmachine die stuk gaat of een reparatie aan je auto)
  • Financiële vrijheid (dit gebruik je voor investeringen die geld gaan opleveren)
  • Persoonlijke ontwikkeling (boeken, cursussen, trainingen en coaching)
  • Plezier/fun (dit mag je uitgeven aan wat jij wil, leuke dingen doen)
  • Donaties (dit is geld wat je aan goede doelen, stichtingen geeft om zo een verschil te maken in de wereld)

Al deze groepen gezamenlijk hoor je dus vanuit je inkomen te kunnen voorzien van voldoende budget om zo financieel gezond te kunnen leven en een reserve op te bouwen voor noodsituaties.

Vraag je je af of er ook een percentage verdeling is die gezond voor je is om aan te houden?Dan is mijn antwoord ja en die vind je in mijn blog: de formule voor het verdelen van je inkomen.

Hoe doe ik dit als ondernemer?

Wel op dezelfde manier alleen met andere groepen.Als ondernemer hoor je inkomsten over de volgende groepen.

Onderneming groepen:

  • Bedrijfsuitgaven (al je uitgaven die je maakt voor je bedrijf inclusief salarissen)
  • Btw reservering
  • Inkomstenbelasting reservering
  • Winst/reserve (bouw eerst een gezonde reserve)

Vraag je je nu als ondernemer af of er hiervoor ook een verdeling is in percentages, ja die is er alleen ligt die iets ingewikkelder omdat er verschillende soorten bedrijven zijn en er dus niet één correct antwoord is. Vandaar dat ik er hier in dit blog niet op inga om zo geen onjuiste informatie te verschaffen.

Wil jij weten welke percentages jij als ondernemer als richtlijn kunt aanhouden.Neem dan even contact met mij op.

Conclusie:

Je kunt je dus voorbereiden op financiële noodsituaties, door te budgetteren en geld te sparen. Ja ik weet het budgetteren klinkt negatief, maar het is juist iets positief en ik noem het dan ook liever cahsflow management. Klinkt toch veel beter of niet?

Begin er vandaag mee want van uitstel komt afstel en ik heb je de informatie gegeven die je nodig hebt om te beginnen, of je nu in loondienst bent of ondernemer bent. Ja als ondernemer heb je meer werk want je moet twee keer doen.

Dit is de enige manier om je voor te bereiden op een financiële noodsituatie hoe groot of klein die ook is. Ja het vraagt tijd en geduld om je noodfonds/reserve op te bouwen vandaar dat je er ook beter vandaag dan morgen mee kunt beginnen.

 

Op jouw financiële kennis & gezondheid.

Groet, Ronny

>